Kreowanie wizerunku biznesowego –
jak robić to dobrze?
„Wyróżnij się lub zgiń” – to tytuł książki jednego z guru marketingu, Jacka Trouta, która ponad dwie dekady temu wstrząsnęła światem marketingu. I choć przez dwadzieścia lata świat poszedł naprzód, zmieniły się techniki i narzędzia komunikacji, to meritum zawarte w tytule tej kultowej pozycji pozostaje niezmienne – zadbaj o wizerunek profesjonalisty, bo jeśli się nie wyróżnisz, nie masz czego szukać w biznesie.
Czym w ogóle jest wizerunek? Najprościej powiedzieć, że to podobizna konkretnej osoby utrwalona w postaci obrazu, rysunku lub fotografii. To prawda, choć przecież zdajemy sobie sprawę, że wizerunek to znacznie więcej – to nasz wygląd, ale również słowa i czyny, mowa ciała, doświadczenie zawodowe i posiadane umiejętności. Jakby nie patrzeć, wizerunek w biznesie to człowiek w pigułce – wszystkie najlepsze cechy, które chcemy, aby zostały dostrzeżone przez potencjalnego pracodawcę, kontrahenta czy przyszłego partnera biznesowego.
Pytanie czy należy dbać o swój wizerunek nosi znamiona pytania retorycznego. Równie dobrze można zapytać czy warto oddychać, odżywiać się racjonalnie albo chodzić do pracy. Oczywiście tak, tak samo, jak warto właściwie kreować swój wizerunek w biznesie. Bez niego znacznie trudniej odnaleźć się na coraz bardziej wymagającym rynku pracy czy zachęcić do współpracy przyszłych klientów.
Co jest podstawą budowania wizerunku? Oczywiście dobra fotografia. Pamiętaj, że wszyscy ludzie – bez wyjątku – łatwiej zapamiętują obrazy niż liczby czy litery. Choćbyś miał najlepsze CV świata, na Twoje kompetencje ewentualny pracodawca spojrzy dopiero po kilku sekundach, najpierw zatrzyma wzrok na zdjęciu profilowym, a jeśli jest ono wykonana profesjonalnie, już na starcie, w ciągu zaledwie kilku sekund, wylewasz fundamenty swojego wizerunku w oczach innych.
Oczywiście od tego, w jakiej stylistyce prezentują się Twoje zdjęcia w sesji biznesowej, zależy też jak jesteś postrzegany – sesja na luzie definiuje Cię jako człowieka otwartego na ludzi i świat, który nie zawsze musi iść twardo wydeptanymi korporacyjnymi ścieżkami. Z kolei sesja w plenerze często zdradza, że chcesz podzielić się ze światem częścią swoich pasji i zainteresowań. A sesja biznesowa damska lub męska? Sprawdź sam, co świadczą o takim modelu.
Jak profesjonalnie budować swój wizerunek biznesowy?
Przede wszystkim należy uświadomić sobie, że jest to proces długotrwały, który często tworzy się latami. Wizerunek to całokształt naszych życiowych i zawodowych doświadczeń, ale nade wszystko wartości, z którymi utożsamiają nas inni i z którymi utożsamiamy się my sami.
Sprawdź mój dekalog wskazówek, które pomogą Ci zbudować wizerunek profesjonalisty w biznesie:
1. Określ swoje wartości i misję
Wywodzisz się z biznesu? Jeśli tak, to doskonale wiesz, że w każdym projekcie na starcie należy zdefiniować cele i dążyć do nich, nawet jeśli ścieżka nie zawsze wiedzie prosto i tylko z górki. Także tworząc swój wizerunek, pamiętaj, aby określić cele i wartości oraz misję, która przyświeca Ci w zawodowej karierze. Bądź wiarygodny i trzymaj się obranych celów.
2. Poznaj i zrozum swoją grupę docelową
Żeby być szczęśliwym w małżeństwie, koniecznie trzeba chcieć poznać swojego współmałżonka. Bez tego na krótką metę się uda, w długofalowej perspektywie trudno jednak utrzymać dom i dzieci z osobą, o której wie się niewiele albo nic. Dokładnie tak samo jest z biznesie – poznaj swoich klientów, ich potrzeby, preferencje i oczekiwania, bo tylko wtedy będziesz mógł zbudować długotrwałe i owocne relacje, a sam będziesz postrzegany jako osoba godna zaufania i polecenia.
3. Stwórz spójny wizerunek samego siebie
Nie zmieniaj swojego wizerunku jak lateksowych rękawiczek, przede wszystkim bądź sobą, bo tylko autentyczności nie da się oszukać. Ludzie umieją wyczuwać fałsz, a raz nadwątlony wizerunek odbudować w oczach społeczności jest bardzo ciężko.
4. Komunikuj się z otoczeniem
Twórz angażujące treści, które zainteresują Twoją grupę odbiorców i regularnie dziel się z nimi materiałami, wykorzystując do tego np. media społecznościowe. XXI wiek daje wręcz nieograniczone możliwości, aby zaistnieć w wirtualnym świecie, zbudować wizerunek profesjonalisty ponosząc na to relatywnie niewielkie koszty. Wchodź w interakcje ze swoimi klientami, odpowiadaj na ich pytania i komentarze, podsycaj ich zainteresowanie, a przede wszystkim wyróżnij się na tle innych.
5. Buduj zaufanie i nie dawaj powodów do niezadowolenia
Jeśli coś obiecałeś, zrób to. Jeśli identyfikujesz się z jakimiś wartościami, nie zmieniaj zdania jak chorągiewka na wietrze. Wiem, że tylko krowa nie zmienia poglądów, ale trwanie przy swoich ideałach na pewno nie zaszkodzi ci w budowaniu swojego wizerunku. Dziel się pozytywnymi referencjami i sam wystawiaj dobre recenzje, jeśli tylko masz do tego podstawy i pamiętaj, aby zawsze reagować na opinię klientów – te pozytywne, jak i negatywne.
6. Trzymaj rękę na pulsie
Analizuj i monitoruj tak często, jak to tylko możliwe – w mediach społecznościowych, ale i ogólnie w sieci. Podpieraj się badaniami rynku, ankietami i analizami – dzięki temu lepiej poznasz swoich klientów, ale też… samego siebie i sprawniej będziesz mógł reagować w sytuacjach kryzysowych. A te pojawią się prędzej, czy później.
7. Dbaj o swoich klientów
Buduj z nimi długotrwałe relacje, bo właśnie takie mają w biznesie największą wartość. Bądź wsparciem i pomocą, nie zawsze patrząc wyłącznie przez pryzmat finansowy. Warto być uczciwym i przyzwoitym, takie podejście często procentuje w relacjach międzyludzkich ze zdwojoną siłą.
8. Inwestuj w rozwój swoich pracowników
Jeśli prowadzisz firmę, zadbaj o zadowolenie i rozwój swoich pracowników. Spraw, żeby identyfikowali się z firmą i jeśli to możliwe, daj im swobodę działania. Rozwijaj ich poprzez udział w szkoleniach i warsztatach, podnoś ich kompetencje, bo inwestując w nich, tak naprawdę inwestujesz w rozwój swojej firmy.
9. Angażuj się w działania społeczne
Wspieraj lokalne społeczności i organizacje charytatywne, z którymi się identyfikujesz. Wiele inicjatyw rozpoczyna się oddolnie, pamiętaj, że to, co robisz dla ludzi w bliskim sąsiedztwie, odbija się najszerszym echem. Buduj swój wizerunek w oparciu o pozytywne wartości i daj się poznać jako zaangażowana i odpowiedzialna osoba.
10. Analizuj i bądź gotowy na zmiany
Regularnie mierz efektywność swoich działań w budowaniu wizerunku, wykorzystując do tego wszystkie dostępne narzędzia. Dostosowuj swoje strategie w zależności od wyników i zmieniających się potrzeb klientów, ale bezwzględnie pamiętaj o tym, aby być spójnym w przekazie, szczerym i autentycznym!
Nie szata zdobi człowieka, ale… czyli image i dresscode biznesowy
Profesjonalny wizerunek to taki, który od pierwszego kontaktu generuje pozytywne skojarzenia. Ważny w budowie wizerunku jest choćby strój, poprzez który wyrażamy stosunek nie tylko do samego siebie, ale również do innych. Pracodawca ma przecież prawo wymagać od swojego pracownika, aby ubierał się stosownie, a jego strój był spójny z filozofią firmy. Ubrane powinno być właściwe do okoliczności i zajmowanego stanowiska, stylowe (może nawet nieco konserwatywne), a nawet stonowane – więcej o tym znajdziesz w moim poradniku Jak ubrać się na sesję biznesową?
Warto zadbać o odpowiednie dodatki, które dodają elegancji, ale uwaga na pułapkę, nadmierne etapowanie „błyskotkami” łatwo może doprowadzić do efektu odwrotnego od zamierzonego. Należy skupić się na stonowanych kolorach, a w przypadku kobiet postawić na delikatny makijaż. Wizerunek to przecież w dużej mierze to, co widzimy, przynajmniej dopóki nie poznamy drugiej osoby, a wiemy, że dobre pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Profesjonalne zdjęcie biznesowe , zarówno te indywidualnej sesji wizerunkowej jak i zdjęcia korporacyjne pracowników twojej firmy na pewno ułatwią to zadanie.
Wizerunek w biznesie to przede wszystkim Ty!
Wizerunek to jednak nie tylko zdjęcie, ubiór i wygląd. To cały kalejdoskop mniejszych i większych elementów, która muszą składać się na spójną całość. To suma czynników, która sprawia jak postrzegają nas inni i jak chcemy się im zaprezentować. To również:
- mowa ciała i gestykulacja, czyli komunikacja werbalna i niewerbalna,
- maniery i etykieta,
- postawa życiowa – uczciwość, wiarygodność, autentyczność,
- zaangażowanie i otwartość na świat, szczególnie ważne w budowaniu wizerunku biznesowego, w którym często bazujemy na relacjach i dążymy do skracania dystansu,
- doświadczenie zawodowe i kompetencje,
- charyzma, umiejętności interpersonalne oraz kompetencje miękkie.
Budowanie własnej marki osobistej nie jest procesem łatwym, choć coraz więcej osób działających w biznesie zdaje sobie sprawę, jak ważną kwestią jest personal branding. To proces, który siłą rzeczy musi być rozłożony w czasie, wymaga sporego zaangażowania, a często również niemałej samodyscypliny. W budowaniu świadomego wizerunku warto stosować metodę małych kroków, które konsekwentnie podnoszą naszą wiarygodność i wzmacniają wizerunek. Warto przy tym właściwie rozpocząć już od pierwszego etapu, a więc od właściwej fotografii biznesowej. Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym elemencie, skontaktuj się ze mną. Pozwól, że pomogę Ci dołożyć cegiełkę do kreowanie Twojego wizerunku w biznesie!
I pamiętaj, z wizerunkiem jest jak z reputacją lub z zaufaniem. Zdobywa się je latami, a stracić można w jednej chwili.