Sesja biznesowa w plenerze – czy warto ją robić?

Sesja wizerunkowa w ogrodzie? W warsztacie samochodowym? W witrynie zakładu krawieckiego? Czy to w ogóle ma sens? Jeśli w swoim przekazie chcesz być wiarygodny i utożsamiasz się z wykonywanym zawodem lub ze swoją pasją, nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś właśnie wokół takich elementów zbudował swój profesjonalny wizerunek.

Zwykło się uważać, że sesję biznesową najlepiej wykonywać w profesjonalnym studiu. Oczywiście, wiąże się to z wieloma korzyściami, warto jednak rozważyć również niesztampowe rozwiązania. Coraz częściej klienci decydują się na mniej formalną sesję biznesową na luzie, ale również na zdjęcia biznesowe w plenerze. Dlaczego? W budowaniu swojego wizerunku chcemy być jak najbardziej wiarygodni, harmonijnie powiązani z wykonywanym zawodem, często też pragniemy przemycić w kreacji biznesowej odrobinę siebie ze świata prywatnego, dlatego nikogo nie dziwią już zdjęcia dyrektora dużej firmy pozującego na tle motocykla, czy prezesa uśmiechającego się z fotografii z gitarą w ręku.

Nietrudno wyobrazić sobie sesję biznesową w plenerze dla ogrodnika pozującego w otoczeniu kwiatów czy właściciela warsztatu w anturażu serwisowym, wyjmującego klucze z wózka narzędziowego. Każda profesja ma swoją specyfikę i warto przemycić ją na zdjęciach. Oczywiście trudno oczekiwać, że właściciel prężnie działającego zakładu pogrzebowego będzie uśmiechał się do obiektywu w otoczeniu sosnowych trumien, w tym jednak rola fotografa, aby poznać potrzeby swojego klienta i zaproponować mu jak najkorzystniejsze opcje dla sesji biznesowej w plenerze.

Po co mi sesja biznesowa i dlaczego ta w plenerze będzie dobrym rozwiązaniem?

Chcesz pozycjonować się jako profesjonalista? To oczywiste! A każdy profesjonalista musi mieć takież ujęcie na profil, o czym więcej pisałem już w swoim przewodniku: profesjonalne zdjęcie profilowe. Ludzie coraz częściej decydują się na nieoczywiste rozwiązania, a zdjęcia biznesowe w plenerze zdają się być dobrym potwierdzeniem tej tezy. Chcemy wyróżnić się z tłumu, a nie da się ukryć, że przeglądając choćby profile na Linkedinie, „profilówki” często bywają do siebie łudząco podobne. Chcemy zerwać ze śmiertelnie poważnym wizerunkiem narzucanym przez korporację i w sesji biznesowej pokazać swoje prawdziwe oblicze. Zależy nam na tym, aby nasi pracownicy czy kontrahenci widzieli w naszej fotografii odzwierciedlenie pasji, hobby czy część naszej prywatnej osobowości – dla wszystkich tych osób, które w zdjęciu profilowym chcą oddać nieco więcej siebie, sesja biznesowa w plenerze będzie świetnym rozwiązaniem.

Jak wybrać odpowiednie miejsce na plenerową sesję biznesową?

Wszystko zależy oczywiście od tego, jakiego siebie chcesz pokazać na zdjęciach, czym zajmujesz się zawodowo i jak chcesz być postrzegany przez tych, którzy będą oglądali Twoją profesjonalną fotografię.

Jeśli sesja ma być ściśle powiązana z miejscem pracy lub wykonywanym zawodem jej lokalizacja wydaje się oczywista, podobnie jak wykorzystane podczas niej rekwizyty. Mechanik zawsze będzie dobrze łączył się z samochodem lub motocyklem, prawnik, adwokat czy pracownik działu HR z nowoczesnymi, strzelającymi w niebo wieżowcami, a aktor z niekonwencjonalnymi budynkami, wyróżniającymi się architektonicznie z miejskiej przestrzeni. To rzecz jasna nieco uproszczone i stereotypowe myślenie, bo przecież ten sam HR-owiec może zaprezentować się w ogrodzie botanicznym lub na tle kolorowego muralu – ważne, żeby czuł się swobodnie, a sceneria wyrażała jego samego. Wizerunek w biznesie buduje się przede wszystkim wiarygodnością, a aparat fotograficzny wyczuwa nieszczerość równie dokładnie, co najlepsze wariografy oddane do dyspozycji FBI.

Bez względu na wykonywaną profesję są jednak lokalizacje, które mogą sprawdzić się w wielu branżach i zawodach, i które na pewno warto wziąć pod uwagę, planując swoją sesję biznesową w plenerze:

  • przestrzeń miejska ze wszystkimi jej elementami: ulicami, budynkami, muralami, graffiti, pomnikami… Korzystając z tego rozwiązania warto zastanowić się również nad możliwością wplecenia w sesję miejskiej iluminacji, która wprowadzi do zdjęć wyjątkową atmosferę;
  • góry i tereny górskie – opcja szczególnie warta rozważania dla fanów przyrody i krajobrazów, górska sceneria dostarcza bowiem niesamowitych widoków;
  • parki i ogrody publiczne, w tym również parki miejskie, ogrody botaniczne, a nawet lasy. Sprawdzają się praktycznie o każdej porze roku, zawsze gwarantując wyjątkową i odmienną od wybranego miesiąca scenografię, a także naturalne światło;
  • plaże nad jeziorami, rzekami i nad morzem – woda na drugim planie zawsze oferuje piękne widoki, ale i niepowtarzalne tło;
  • plenery historyczne – otoczenie zamków, pałaców czy ruin z jednej strony wprowadza do sesji plenerowej element romantyzmu, z drugiej – nutkę tajemniczości i niedopowiedzenia;
  • pola kwiatowe – szczególnie w okresie kwitnienia mogą być niezwykle barwnym dodatkiem do zdjęć. Uwaga, nie tylko sesji kobiecych;
  • wiejskie krajobrazy – w kontrze do miasta, ci, którzy chcą zaprezentować się jako osoby spokojne, wrażliwe, empatyczne mogą wybrać opcję sesji w otoczeniu pól, łąk, stadnin czy z wykorzystaniem tradycyjnej wiejskiej architektury;
  • miejsca, które mają dla Ciebie szczególnie ważne znaczenie, są z Tobą związane, a przede wszystkim wywołują w Tobie pozytywne emocje.

W plenerowej sesji biznesowej kluczowe znaczenie ma oczywiście również pogoda. Często decydujemy się na ten rodzaj zdjęć właśnie ze względu na możliwość zaprezentowania się w pełnym naturalnym świetle, należy jednak pamiętać, że to, co może być atutem, równie dobrze może stać się czynnikiem paraliżującym plany –niekorzystna aura może storpedować nawet najlepiej dopracowany w szczegółach plan. Z drugiej strony szklanka zawsze pozostaje do połowy pełna, dlaczego więc nie zrealizować sesji np. w nieco mrocznej, pochmurnej scenerii czy podczas siąpiącego deszczu? Jestem otwarty na wszystkie propozycje klientów i wspólnie zawsze poszukujemy takiego rozwiązania, które najpełniej będzie w stanie oddać Twoje prawdziwe „ja”.

Jak przygotować się do sesji biznesowej w plenerze?

W dużym skrócie tak, jak do sesji w studio – istnieje kanon reguł, które sprawdzają się niezależnie od miejsca wykonywania zdjęć. Warto też zastanowić się wcześniej nad odpowiednimi pozami do zdjęć biznesowych, znacząco skraca to czas pracy podczas samej sesji.

Dobrą praktyką jest przygotowanie kilku stylizacji, które będzie można jak najlepiej dopasować do przestrzeni. Kluczowe znaczenie mają jednak dwa czynniki – wybór miejsca i pory dnia na wykonanie zdjęć.

  • miejsce – od niego należy rozpocząć przygotowania do sesji. Na samym początku musimy określić sobie na jakim rodzaju zdjęć najbardziej Ci zależy, czy mają ukazać Twój zawodowy profil czy jednak zaprezentować Ciebie z bardziej prywatnej strony. To determinuje w największym stopniu czy sesję wykonamy w pobliżu budynku, w którym pracujesz, w otoczeniu zamkowych ruin czy w z wykorzystaniem leśnego pleneru;
  • czas sesji – kluczowe znaczenie ma to, czy będziemy wykonywali ją rano czy wieczorem, o każdej porze dnia słońce operuje bowiem inaczej, co bezpośrednio wpływa na efekt finalny fotografii. Choć wydaje się, że to kwestie bardziej techniczne, są szczególnie istotne, jeśli chcesz, aby zdjęcie spełniało wszystkie Twoje oczekiwania i potrzeby. 

Biznesowa sesja plenerowa to dobra alternatywa dla tych, którzy myślą niekonwencjonalnie, przełamują schematy i są osobami kreatywnymi. To rozwiązanie odpowiednie dla wszystkich, którzy chcą wyróżnić się na tle konkurencji i pokazać siebie w innym, często nieznanym szerzej świetle.

Ale to także opcja dla osób pragnących ocieplić swój wizerunek. Niech Twoi klienci zobaczą Cię w otoczeniu drzew, z psem na kolanach albo ze skrzypcami pod pachą. Kiedy widzisz takie zdjęcie, zawsze masz dobre skojarzenia, bo nasza podświadomość działa tak, że doszukujemy się w takich fotografiach pozytywnych konotacji. Jeśli poszukujesz właśnie takiego rozwiązania skontaktuj się ze mną, wspólnie wypracujemy idealny scenariusz na Twoją plenerową sesję. Zapraszam na zdjęcia biznesowe!

Zobacz również: zdjęcia portretowe w plenerze