Kreowanie wizerunku biznesowego –
jak robić to dobrze?

„Wyróżnij się lub zgiń” – to tytuł książki jednego z guru marketingu, Jacka Trouta, która ponad dwie dekady temu wstrząsnęła światem marketingu. I choć przez dwadzieścia lata świat poszedł naprzód, zmieniły się techniki i narzędzia komunikacji, to meritum zawarte w tytule tej kultowej pozycji pozostaje niezmienne – zadbaj o wizerunek profesjonalisty, bo jeśli się nie wyróżnisz, nie masz czego szukać w biznesie.

zdjecia biznesowe warszawa wilczkiewicz 00001

Czym w ogóle jest wizerunek? Najprościej powiedzieć, że to podobizna konkretnej osoby utrwalona w postaci obrazu, rysunku lub fotografii. To prawda, choć przecież zdajemy sobie sprawę, że wizerunek to znacznie więcej – to nasz wygląd, ale również słowa i czyny, mowa ciała, doświadczenie zawodowe i posiadane umiejętności. Jakby nie patrzeć, wizerunek w biznesie to człowiek w pigułce – wszystkie najlepsze cechy, które chcemy, aby zostały dostrzeżone przez potencjalnego pracodawcę, kontrahenta czy przyszłego partnera biznesowego.

Pytanie czy należy dbać o swój wizerunek nosi znamiona pytania retorycznego. Równie dobrze można zapytać czy warto oddychać, odżywiać się racjonalnie albo chodzić do pracy. Oczywiście tak, tak samo, jak warto właściwie kreować swój wizerunek w biznesie. Bez niego znacznie trudniej odnaleźć się na coraz bardziej wymagającym rynku pracy czy zachęcić do współpracy przyszłych klientów.

Co jest podstawą budowania wizerunku? Oczywiście dobra fotografia. Pamiętaj, że wszyscy ludzie – bez wyjątku – łatwiej zapamiętują obrazy niż liczby czy litery. Choćbyś miał najlepsze CV świata, na Twoje kompetencje ewentualny pracodawca spojrzy dopiero po kilku sekundach, najpierw zatrzyma wzrok na zdjęciu profilowym, a jeśli jest ono wykonana profesjonalnie, już na starcie, w ciągu zaledwie kilku sekund, wylewasz fundamenty swojego wizerunku w oczach innych.

Oczywiście od tego, w jakiej stylistyce prezentują się Twoje zdjęcia w sesji biznesowej, zależy też jak jesteś postrzegany – sesja na luzie definiuje Cię jako człowieka otwartego na ludzi i świat, który nie zawsze musi iść twardo wydeptanymi korporacyjnymi ścieżkami. Z kolei sesja w plenerze często zdradza, że chcesz podzielić się ze światem częścią swoich pasji i zainteresowań. A sesja biznesowa damska lub męska? Sprawdź sam, co świadczą o takim modelu.

kobieca sesja biznesowa 00001

Jak profesjonalnie budować swój wizerunek biznesowy?

Przede wszystkim należy uświadomić sobie, że jest to proces długotrwały, który często tworzy się latami. Wizerunek to całokształt naszych życiowych i zawodowych doświadczeń, ale nade wszystko wartości, z którymi utożsamiają nas inni i z którymi utożsamiamy się my sami.

Sprawdź mój dekalog wskazówek, które pomogą Ci zbudować wizerunek profesjonalisty w biznesie:

1. Określ swoje wartości i misję
Wywodzisz się z biznesu? Jeśli tak, to doskonale wiesz, że w każdym projekcie na starcie należy zdefiniować cele i dążyć do nich, nawet jeśli ścieżka nie zawsze wiedzie prosto i tylko z górki. Także tworząc swój wizerunek, pamiętaj, aby określić cele i wartości oraz misję, która przyświeca Ci w zawodowej karierze. Bądź wiarygodny i trzymaj się obranych celów.

2. Poznaj i zrozum swoją grupę docelową
Żeby być szczęśliwym w małżeństwie, koniecznie trzeba chcieć poznać swojego współmałżonka. Bez tego na krótką metę się uda, w długofalowej perspektywie trudno jednak utrzymać dom i dzieci z osobą, o której wie się niewiele albo nic. Dokładnie tak samo jest z biznesie – poznaj swoich klientów, ich potrzeby, preferencje i oczekiwania, bo tylko wtedy będziesz mógł zbudować długotrwałe i owocne relacje, a sam będziesz postrzegany jako osoba godna zaufania i polecenia.

3. Stwórz spójny wizerunek samego siebie
Nie zmieniaj swojego wizerunku jak lateksowych rękawiczek, przede wszystkim bądź sobą, bo tylko autentyczności nie da się oszukać. Ludzie umieją wyczuwać fałsz, a raz nadwątlony wizerunek odbudować w oczach społeczności jest bardzo ciężko.

4. Komunikuj się z otoczeniem
Twórz angażujące treści, które zainteresują Twoją grupę odbiorców i regularnie dziel się z nimi materiałami, wykorzystując do tego np. media społecznościowe. XXI wiek daje wręcz nieograniczone możliwości, aby zaistnieć w wirtualnym świecie, zbudować wizerunek profesjonalisty ponosząc na to relatywnie niewielkie koszty. Wchodź w interakcje ze swoimi klientami, odpowiadaj na ich pytania i komentarze, podsycaj ich zainteresowanie, a przede wszystkim wyróżnij się na tle innych.

5. Buduj zaufanie i nie dawaj powodów do niezadowolenia  
Jeśli coś obiecałeś, zrób to. Jeśli identyfikujesz się z jakimiś wartościami, nie zmieniaj zdania jak chorągiewka na wietrze. Wiem, że tylko krowa nie zmienia poglądów, ale trwanie przy swoich ideałach na pewno nie zaszkodzi ci w budowaniu swojego wizerunku. Dziel się pozytywnymi referencjami i sam wystawiaj dobre recenzje, jeśli tylko masz do tego podstawy i pamiętaj, aby zawsze reagować na opinię klientów – te pozytywne, jak i negatywne. 

zdjecia biznesowe warszawa tomasz wilczkiewicz 00005

6. Trzymaj rękę na pulsie
Analizuj i monitoruj tak często, jak to tylko możliwe – w mediach społecznościowych, ale i ogólnie w sieci. Podpieraj się badaniami rynku, ankietami i analizami – dzięki temu lepiej poznasz swoich klientów, ale też… samego siebie i sprawniej będziesz mógł reagować w sytuacjach kryzysowych. A te pojawią się prędzej, czy później.

7. Dbaj o swoich klientów
Buduj z nimi długotrwałe relacje, bo właśnie takie mają w biznesie największą wartość. Bądź wsparciem i pomocą, nie zawsze patrząc wyłącznie przez pryzmat finansowy. Warto być uczciwym i przyzwoitym, takie podejście często procentuje w relacjach międzyludzkich ze zdwojoną siłą. 

8. Inwestuj w rozwój swoich pracowników
Jeśli prowadzisz firmę, zadbaj o zadowolenie i rozwój swoich pracowników. Spraw, żeby identyfikowali się z firmą i jeśli to możliwe, daj im swobodę działania. Rozwijaj ich poprzez udział w szkoleniach i warsztatach, podnoś ich kompetencje, bo inwestując w nich, tak naprawdę inwestujesz w rozwój swojej firmy. 

9. Angażuj się w działania społeczne
Wspieraj lokalne społeczności i organizacje charytatywne, z którymi się identyfikujesz. Wiele inicjatyw rozpoczyna się oddolnie, pamiętaj, że to, co robisz dla ludzi w bliskim sąsiedztwie, odbija się najszerszym echem. Buduj swój wizerunek w oparciu o pozytywne wartości i daj się poznać jako zaangażowana i odpowiedzialna osoba.

10. Analizuj i bądź gotowy na zmiany
Regularnie mierz efektywność swoich działań w budowaniu wizerunku, wykorzystując do tego wszystkie dostępne narzędzia. Dostosowuj swoje strategie w zależności od wyników i zmieniających się potrzeb klientów, ale bezwzględnie pamiętaj o tym, aby  być spójnym w przekazie, szczerym i autentycznym!

Nie szata zdobi człowieka, ale… czyli image i dresscode biznesowy

Profesjonalny wizerunek to taki, który od pierwszego kontaktu generuje pozytywne skojarzenia. Ważny w budowie wizerunku jest choćby strój, poprzez który wyrażamy stosunek nie tylko do samego siebie, ale również do innych. Pracodawca ma przecież prawo wymagać od swojego pracownika, aby ubierał się stosownie, a jego strój był spójny z filozofią firmy. Ubrane powinno być właściwe do okoliczności i zajmowanego stanowiska, stylowe (może nawet nieco konserwatywne), a nawet stonowane – więcej o tym znajdziesz w moim poradniku Jak ubrać się na sesję biznesową?

Warto zadbać o odpowiednie dodatki, które dodają elegancji, ale uwaga na pułapkę, nadmierne etapowanie „błyskotkami” łatwo może doprowadzić do efektu odwrotnego od zamierzonego. Należy skupić się na stonowanych kolorach, a w przypadku kobiet postawić na delikatny makijaż. Wizerunek to przecież w dużej mierze to, co widzimy, przynajmniej dopóki nie poznamy drugiej osoby, a wiemy, że dobre pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Profesjonalne zdjęcie biznesowe , zarówno te indywidualnej sesji wizerunkowej jak i zdjęcia korporacyjne pracowników twojej firmy na pewno ułatwią to zadanie.

meska sesja biznesowa na czarnym tle wilczkiewicz 00001

Wizerunek w biznesie to przede wszystkim Ty!

Wizerunek to jednak nie tylko zdjęcie, ubiór i wygląd. To cały kalejdoskop mniejszych i większych elementów, która muszą składać się na spójną całość. To suma czynników, która sprawia jak postrzegają nas inni i jak chcemy się im zaprezentować. To również:

  • mowa ciała i gestykulacja, czyli komunikacja werbalna i niewerbalna,
  • maniery i etykieta,
  • postawa życiowa – uczciwość, wiarygodność, autentyczność,
  • zaangażowanie i otwartość na świat, szczególnie ważne w budowaniu wizerunku biznesowego, w którym często bazujemy na relacjach i dążymy do skracania dystansu,
  • doświadczenie zawodowe i kompetencje,
  • charyzma, umiejętności interpersonalne oraz kompetencje miękkie.

Budowanie własnej marki osobistej nie jest procesem łatwym, choć coraz więcej osób działających w biznesie zdaje sobie sprawę, jak ważną kwestią jest personal branding. To proces, który siłą rzeczy musi być rozłożony w czasie, wymaga sporego zaangażowania, a często również niemałej samodyscypliny. W budowaniu świadomego wizerunku warto stosować metodę małych kroków, które konsekwentnie podnoszą naszą wiarygodność i wzmacniają wizerunek. Warto przy tym właściwie rozpocząć już od pierwszego etapu, a więc od właściwej fotografii biznesowej. Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym elemencie, skontaktuj się ze mną. Pozwól, że pomogę Ci dołożyć cegiełkę do kreowanie Twojego wizerunku w biznesie!

I pamiętaj, z wizerunkiem jest jak z reputacją lub z zaufaniem. Zdobywa się je latami, a stracić można w jednej chwili.