Czy i kiedy warto robić korporacyjną sesję próbną?
Chciałbyś zamówić korporacyjną sesję, ale nie potrafisz zdecydować się na jednego fotografa? Portfolio znalezione na stronie internetowej nie do końca przekonuje Cię, czy złapiesz z fotografem odpowiednie flow? Krótka rozmowa również nie rozwiała Twoich ewentualnych wątpliwości i nie odpowiedziała na wszystkie pytania rodzące się w Twojej głowie? Jeśli na któreś z tych pytań odpowiedziałeś twierdząco, zamów pierwszą sesję zdjęciową w formie testu i rozwiej swoje wątpliwości.
Czym jest testowa sesja korporacyjna?
Sesja korporacyjna to zestaw profesjonalnych zdjęć wykonywanych pracownikom danej organizacji, które mają za zadanie uspójnienie wizerunku firmy. Takie fotografie biznesowe z powodzeniem mogą być wykorzystywane m.in. w oficjalnych dokumentach firmy, na stronach internetowych, w materiałach wizerunkowych i marketingowych oraz wszystkich, które związane są z promocją danej marki. Ich eksploatacja może być właściwie nieograniczona.
W dużych firmach sesje zdjęciowe wiążą się z poświęceniem znacznej ilości czasu, a także z niemałymi – jeśli mówimy o zdjęciach pracowników idących w setki – kosztami. Dlatego, decydując się na współpracę z fotografem, marki takie często proszą najpierw o organizację sesji testowej, mającej na celu ocenę możliwości fotografa, ale także jego warsztatu, stylu pracy i umiejętności. Dopiero po pozytywnej weryfikacji sesji próbnej, następuje podpisanie umowy na sesję główną.
Dlaczego warto wykonać zdjęcia testowe?
Sesje próbne są szczególnie ważne kiedy podejmuje się zupełnie nową współpracę, z fotografem, z którym w przeszłości nie realizowało się żadnych projektów. Nikt nie chce kupować kota w worka, dlatego możliwość przetestowania umiejętności i możliwości fotografa podczas krótkiej sesji jest niezwykłą wartością. Korporacyjna sesja próba to m.in.:
· możliwość poznania osobowości fotografa oraz jego zachowania i reakcji na planie. Zwykle sesja próbna daje kontrahentowi jasną odpowiedź na to, czy złapie z fotografem odpowiednie flow, które z kolei przełoży się na właściwą atmosferę podczas sesji głównej;
· możliwość zobaczenia z bliska warsztatu fotografa, poznanie jego kompetencji oraz sprawdzenie na jakim sprzęcie i w jakich warunkach pracuje;
· w przypadku osób organizujących sesję, możliwość wcielenia się w rolę pracownika, który będzie miał wykonywane właściwe zdjęcie;
· możliwość oceny mocy przerobowych fotografa – tak pod kątem czasu pracy wykonania pojedynczego zdjęcia, jak i czasu, jaki musi poświęcić na odpowiednią obróbkę wszystkich fotografii;
· możliwość obejrzenia studia, jeśli oczywiście sesja organizowana będzie właśnie w nim lub możliwość obserwacji pracy fotografa w studiu zaaranżowanym przez zamawiającego sesję. Nie każdy dobrze czuje się poza swoją strefą komfortu…
· możliwość podejrzenia finalnego efektu sesji, a więc otrzymanie zdjęć po odpowiednim retuszu. Dopiero wówczas zamawiający może podjąć decyzję czy otrzymanym materiał spełnia oczekiwania i czy właśnie z tym fotografem chce podpisać umowę na właściwą sesję.
Sesja próbna jest ważna także dla fotografa, bo podczas niej może porozmawiać z Klientem, poznać jego potrzeby i oczekiwania, a także dowiedzieć się więcej o tym, jaki efekt końcowy chce uzyskać zamawiający.
Niezwykle ważnym atutem jaki oferuje sesja testowa jest możliwość wyeliminowania potencjalnych ryzyk i problemów – w tym logistycznych i organizacyjnych. Dzięki temu można efektywniej zaplanować główną sesję, unikając nieprzyjemnych niespodzianek i niepotrzebnych nerwowych sytuacji.
Jak wygląda fotograficzna sesja próbna?
Bez względu na to, czy jest ona organizowana w moim studiu, czy w miejscu wskazanym przez Klienta, staram się, aby uczestniczyły w niej przynajmniej dwie osoby z firmy – najlepiej kobieta i mężczyzna – co pozwala na uchwycenie jak najszerszego obrazu. Dobrze, aby jedną z nich była osoba odpowiadająca za organizację sesji, wówczas ma okazję dokładnie poznać jej poszczególne elementy.
Aby sesja testowa jak najbardziej oddawała realia właściwej sesji, do udziału w niej zapraszam również stale współpracującą ze mną makijażystkę, która będzie wsparciem dla pracowników także podczas finalnej realizacji.
Jak krok po kroku wygląda testowa sesja korporacyjna?
1. Planowanie – omawiamy koncepcję, styl, cele i oczekiwania Klienta. Ustalamy harmonogram działań, ich miejsce oraz wszystkie pozostałe szczegóły organizacyjno-logistyczne.
2. Przygotowanie sprzętu – a więc aparatów, ale również tła i oświetlenia oraz rekwizytów, jeśli w toku ustaleń okazało się, że będą one niezbędne na planie zdjęciowym.
3. Przygotowanie modeli – zastosowanie właściwego makijażu czy drobnych poprawek fryzjerskich, ale również krótko rozluźniająco-relaksująca rozmowa z uczestnikiem sesji.
4. Wykonanie zdjęć – podczas sesji testowej swobodnie można eksperymentować z oświetleniem, pozami czy różnymi ustawieniami modeli, po to, aby znaleźć optymalne rozwiązanie, które będzie wykorzystane podczas głównej sesji.
5. Analiza wyników – ocena i wybór najlepszych ujęć pod kątem jakości, kompozycji i efektywności. Dzięki temu Klient może wskazać, która koncepcja jest bliższa jego marce, a której należy bezwzględnie unikać.
6. Dalsze działania – na podstawie wyników sesji próbnej, podejmowane są decyzje odnośnie dalszych działań. Mogą to być korekty w planowanej koncepcji, dostosowania w zakresie sprzętu czy organizacji, a także ustalenie ostatecznych szczegółów dotyczących głównej sesji korporacyjnej (całego zespołu).
Gdzie i kiedy warto zorganizować minisesję zdjęciową?
Sesję próbną warto zorganizować zawsze, kiedy rozpoczyna się współpracę z nowym fotografem. To najlepsza droga do poznania jego warsztatu i kompetencji, ale też najlepsze rozwiązanie, aby fotograf poznał nasze potrzeby, oswoił się z marką, a nawet branżą, jeśli wcześniej nie miał przyjemności w niej działać.
Sesję testową najlepiej zorganizować dokładnie w tym samym miejscu, w którym planujemy przygotowanie właściwej sesji. Nie tylko oswoimy z nim aparat, ale przede wszystkim zdołamy zawczasu wyeliminować potencjalne problemy techniczne czy organizacyjne.
Jesteś zainteresowany zorganizowaniem minisesji dla swojej firmy? Skontaktuj się ze mną, a wspólnie ustalimy wszystkie szczegóły.
Zobacz również: ile kosztuje sesja biznesowa?