Personal branding – czym jest i jak zbudować markę osobistą?
Marka osobista – określenie, z którym w ostatnich latach spotykamy się nad wyraz często – pojawia się praktycznie w każdym zawodzie i dotyczy niemal wszystkich branż. Bo przecież każdy chce być autorytetem, tym, do którego porównują się inni i dążą, by nim być. A personal branding to zbiór cech, wartości i umiejętności jakie widzą w nas inni. To po prostu wykreowany wizerunek o nas, który idzie w świat. Mówiąc jeszcze prościej i cytując słowa Jeffa Bezosa, założyciela Amazona: Marka osobista to to, co ludzie mówią o Tobie, kiedy nie ma Cię w pokoju.
Co oznacza marka osobista?
Marka osobista oznacza po prostu Ciebie. Ty jesteś swoją osobistą marką i musisz zadbać o to, aby być właściwie odczytywanym przez odbiorców. Jeśli zależy Ci na tym, żeby Twoi współpracownicy czy kontrahenci widzieli w Tobie profesjonalistę, musisz wykreować taki wizerunek. Podpowiem Ci jak to zrobić, zanim jednak przejdziemy do konkretnych kroków, pamiętaj, że w budowaniu wizerunku potrzebne są przede wszystkim świadomość i autentyczność. Jeśli na tym polu zawiedziesz, cały proces personal brandingu, nawet jeśli budowałeś go latami, rozsypie się jak domek z kart.
Sugerując się wynikami badania Premium Consulting wynika, że aby zbudować silną markę osobistą należy posiadać przede wszystkim know-how (wskazuje na to aż 84,3% respondentów). Wiadomo, jeśli chcesz pozycjonować się w roli eksperta, musisz posiadać wiedzę, którą inni będą chcieli od Ciebie pozyskiwać. Na kolejnych pozycjach w tym zestawieniu znalazły się: autentyczność (74,2%), spójność (62,4%), charyzma (63,8%) oraz odwaga (41,5%).
Po co budować markę osobistą?
Personal branding jest kluczowy w kontekście wyróżnienia się od konkurencji na coraz trudniejszym rynku pracy. W każdym zawodzie liderzy, innowatorzy, eksperci są cenieni wyżej od reszty pracowników. I nie dotyczy to wyłącznie marketingowców, lekarzy, architektów… Naprawdę w każdym zawodzie można zbudować solidną markę osobistą. Pracownik na taśmie w fabryce regularnie ukazujący siebie jako rzemieślnika wyrabiającego 105% normy czy innowatora, który usprawnia procesy będzie łakomym kąskiem dla innych kontrahentów. Stróż w nocnej stróżówce pozycjonujący się na strażnika dóbr wszelakich również będzie mocniej zakorzeniał się w świadomości odbiorców niż jego anonimowy kolega po fachu ze stróżówki z naprzeciwka. Pracownik zakładu pogrzebowego, który z pietyzmem przykłada się do każdego zadania, wykazuje się współczuciem i altruizmem będzie miał większe szanse na kolejnego klienta niż pracownik konkurencyjnego zakładu, który po prostu odbębnia swoje.
Budowanie personal brandingu – czemu jest ważne?:
· pozwala wyróżnić się na tle konkurencji – o czym pisaliśmy powyżej. Silna i autentyczna marka lepiej zapada w pamięci, a niezaprzeczalnym faktem jest, że ludzie częściej wybierają osoby, które znają, cenią i którym ufają;
· zwiększa zaufanie i wiarygodność – budując eksperckość i autentyczność jesteś postrzegany w roli autorytetu w swojej dziedzinie, a to bezpośrednio przekłada się na większe zaufanie klientów, współpracowników i pracodawców;
· daje większe możliwości zawodowe – osoby z silną marką osobistą częściej otrzymują ciekawe oferty pracy, propozycje współpracy czy udziału w interesujących projektach. Dobra opinia o Tobie idzie w świat, dlatego osoby z rozbudowanym personal brandingiem są częściej polecane i rekomendowane innym;
· pozwala zbudować sieć kontaktów – przyciąga to ludzi o podobnych wartościach i zainteresowaniach, co ułatwia budowanie wartościowych relacji biznesowych, ale również tych na płaszczyźnie prywatnej;
· generuje wyższe zarobki i zapewnia lepsze warunki współpracy – eksperci z rozpoznawalną marką osobistą mogą negocjować wyższe stawki za swoje usługi lub produkty, ponieważ ich reputacja podnosi postrzeganą wartość tego, co oferują;
· daje poczucie kontroli nad wizerunkiem – świadomie budując swój personal branding masz pełną kontrolę nad tym, jak jesteś postrzegany przez innych. Możesz kształtować wizerunek zgodnie z własnymi wartościami i celami, pamiętaj jednak, że zawsze musisz być w tym szczery i autentyczny;
· rozwija – praca nad marką osobistą wymaga refleksji nad swoimi wartościami, mocnymi stronami i celami życiowymi, a to pomaga w zdecydowanie lepszym zrozumieniu siebie samego.
Jak stworzyć markę osobistą?
Budowanie marki osobistej jest procesem trudnym w realizacji i bardzo czasochłonnym. Wymaga systematyczności, bo wizerunku nie da się zbudować działaniami doraźnymi, z doskoku. Na właściwe pozycjonowanie personal brandingu trzeba mieć klarowny plan, poświęcić mu odpowiednio dużo uwagi, wszystkie działania planować z głową, a później odpowiednio je analizować. To żmudna praca, ale finalnie dająca wiele satysfakcji. Bo nic nie cieszy tak bardzo jak to, że ludzie dobrze nas oceniają i nam ufają.
Poniżej znajdziesz swego rodzaju dekalog o tym, jak budować własną markę osobistą:
1. Określ swoją misję. Zastanów się co jest dla Ciebie ważne i z jakimi obszarami chcesz się identyfikować. Oczywiście, powinny być one zgodne z Twoimi życiowymi wartościami i celami.
2. Zidentyfikuj unikalną wartość (USP – Unique Selling Proposition), czyli coś, czym będziesz wyróżniał się na tle konkurencji. Znajdź to, czego nie mają inni, np. odmienny punkt widzenia na rozwiązywanie problemów, bardzo branżowa czy unikatowa wiedza, ale również nieszablonowe podejście np. do komunikacji.
3. Wskaż swoją grupę docelową, a więc tych, do których najbardziej chcesz trafić ze swoim przekazem. Opisz swoich idealnych klientów, bo im lepiej ich zrozumiesz, tym skuteczniej dopasujesz swoje działania.
4. Stwórz spójną komunikację. Dokładnie taką samą we wszystkich kanałach: zdecyduj czy będzie to bardzo formalny czy bezpośredni styl, nie zmieniaj zdania jak chorągiewka na wietrze, bądź wiarygodny i szczery.
5. Zbuduj swoją markę online, a więc zadbaj o spójną i stale aktualizowaną stronę internetową lub bloga, zajmij się profilem na Linkedinie, na którym będziesz mógł dzielić się wiedzą i budować swój wizerunek branżowego eksperta. Nie ignoruj też innych portali w mediach społecznościowych, ale skup się na tych, które najlepiej konwertują z Twoją grupą docelową.
6. Twórz wartościowe treści i dziel się swoim doświadczeniem. Nie muszą to być wyłącznie eksperckie analizy, warto czasami przemycić swoje przemyślenia, nagrać w nieco bardziej swobodnej formie podcast czy wideo, albo zaprosić na autorski webinar.
7. Buduj sieć kontaktów. Aktywnie buduj relacje zawodowe i prywatne. Angażuj się w rozmowy, komentuj posty innych, uczestnicz w wydarzeniach branżowych i współpracuj z innymi ekspertami.
8. Bądź autentyczny i konsekwentny. Wątek, który przewija się co chwilę, ale uwierz, jest niezwykle ważny w budowaniu marki osobistej, bo ludzie łatwo wyczuwają fałsz, a kluczem do zbudowania zaufania jest autentyczność i wiarygodność.
9. Monitoruj i dostosowuj strategię. Regularnie sprawdzaj, jakie treści i działania przynoszą najlepsze efekty. Analizuj zaangażowanie odbiorców i dostosowuj strategię w oparciu o feedback oraz statystyki.
10. Inwestuj w siebie. Nawet jeśli osiągniesz sukces, nie spoczywaj na laurach, bo zawsze są obszary, które można poprawić. Uczestnicz w kursach, czytaj książki branżowe, zdobywaj certyfikaty – wszystko to wróci do Ciebie ze zdwojoną mocą.
Jak pozycjonować personal branding w social mediach?
Media społecznościowe to potężne źródło wiedzy, rozrywki i zabawy. To również miejsce, w którym świetnie można zbudować i wypromować własną markę. Oczywiście, pamiętać należy o wszystkich powyższych regułach, które muszą być zachowane również w przestrzeni mediów społecznościowych. Poza nimi warto zastanowić się również:
· jakie platformy do komunikacji wybrać? Linkedin, Facebook, Instagram, X, TikTok, YouTube – każdy kanał ma swoją specyfikę, nieco innych odbiorców i prowadzi się na nim różną komunikację;
· jak zoptymalizować swój profil? Odpowiednie zdjęcie profilowe, cover photo, linki czy biogram potrafią zachęcić lub zniechęcić do współpracy;
· jakie treści publikować? Różnicuj content, dopasowuj go do grupy docelowej, ale przede wszystkim urozmaicaj. Raz napisz ekspercki artykuł, innym razem podziel się ciekawym case study, a jeszcze kiedy indziej nagraj ciekawą rolkę. Nie bój się korzystać z ankiet, bierz udział w Q&A i bądź w kontakcie ze swoimi odbiorcami;
· jak korzystać z hasztagów? Wybieraj te, które bezpośrednio powiązane są z Twoją branżą i specjalizacją oraz śledź na bieżąco trendy, żeby dopasowywać hasztagi do aktualnych wyzwań;
· jak uzyskać interakcję z fanami? Angażuj się w rozmowy, komentuj posty innych ekspertów, odpowiadaj na komentarze i wiadomości prywatne, a także udzielaj się w grupach branżowych. Nie chowaj głowy w piasek w sytuacji kryzysowej, to zawsze najgorsze wyjście z sytuacji. Chociaż nie, gorsze jest pójdzie z klientem na wojnę w otwartej przestrzeni w mediach społecznościowych.
Jak zarabiać na marce osobistej?
Na koniec coś, co misie lubią najbardziej – pieniążki, czyli jak zarabiać na marce osobistej i w ogóle czy da się na niej zarabiać? Oczywiście, da się, a im lepiej zbudowany personal branding, tym większy zwrot kapitału gwarantuje. Świadomie i konsekwentnie zbudowana marka osobista może przynieść całkiem wiele korzyści, także tych finansowych. Pamiętaj jednak, że jeśli jesteś na początku tej drogi nie licz na zbyt wielkie profity. Markę osobistą trzeba zbudować, a to trwa. Czasami miesiące, częściej lata, jeśli jednak jesteś wiarygodny w tym co robisz i warty polecenia, owoce ciężkiej pracy będziesz zbierał prędzej czy później. I będziesz robił to z wielką satysfakcją.
Jak można zarabiać na personal branding?:
1. Konsultacje i doradztwo, warsztaty i szkolenia, webinary – dobra marka broni się sama, a najlepsi trenerzy czy szkoleniowcy mają tak spuchnięty kalendarz wystąpień, że aby się do niego wbić, trzeba liczyć się z kilkutygodniowym okresem oczekiwania.
2. Produkty cyfrowe – jeśli jesteś twórcą kreatywnym możesz sprzedawać muzykę, grafiki czy teksty. Im lepsza marka, tym drożej sprzedasz to, co wyprodukowałeś.
3. Programy afiliacyjne i polecenia – rejestruj się na platformach afiliacyjnych i zarabiaj, albo polecaj np. używane przez siebie narzędzia i… też zarabiaj.
4. Współpraca z markami i sponsoring – ogromna przestrzeń do zagospodarowania w bardzo różnych obszarach, od product placementu, przez posty sponsorowane na różnych platformach po długofalową współpracę w roli ambasadora marki.
5. Patronaty i wsparcie – trochę jałmużna, ale jeśli fani doceniają to, co robisz, mogą być skłonni wesprzeć Cię finansowo na zasadzie patronatu.
6. Pisanie i publikacje, o ile oczywiście to Twoja mocna strona – możliwość wydania własnej książki lub e-booka, przygotowywanie artykułów na portale branżowe czy blogi, ale nawet ghostwriting, a więc pisanie nie pod własnym nazwiskiem na zlecenie innych.
7. Subskrypcje i dostęp do ekskluzywnych treści – opcja dla wytrawnych graczy, którzy mają już zbudowaną markę osobistą, pokaźne grono wiernych odbiorców i chcą… wycisnąć z nich jeszcze odrobinę. No chyba, że mówimy o OnlyFans, to tutaj społeczność dopiero będzie do zbudowania…
8. Produkty fizycznie związane z marką, a więc choćby kubki, smycze, koszulki czy notesy. To jednak również rozwiązanie dla tych, którzy już zbudowali swój wizerunek i pragną go wzmocnić.
Fotografia wizerunkowa w budowaniu marki osobistej
Chcesz dowiedzieć się więcej o tym jak budować personal branding? A może potrzebujesz profesjonalnych zdjęć wizerunkowych, aby zaistnieć w świadomości odbiorców? Pamiętaj, że nawet najlepszej historii trudno będzie obronić się bez odpowiednich fotografii. Jeśli w wykonaniu zdjęć potrzebujesz wsparcia, odezwij się do mnie.