Jak pozować do zdjęć biznesowych? Przydatne pozy do sesji biznesowej.
Inny rodzaj fotografii może opierać się na spontaniczności i wyłapywaniu momentu decydującego. Jednak sesja biznesowa to przemyślane pozy, które mają spełniać określoną funkcję – informować o profesjonalizmie przedstawianej osoby i zachęcać do skorzystania właśnie z jej usług. Jak pozować do zdjęć biznesowych, aby osiągnąć te zamierzenia?
Sesja biznesowa – przydatne pozy
Jest kilka zdań, które słyszę na początku niemal każdej sesji biznesowej. Są to: zawsze źle wychodzę na zdjęciach / jestem niefotogeniczny/a / nie wiem, co mam robić z rękoma. Doświadczony fotograf wie, jak pokierować taką osobę, aby zostały wyeksponowane jej mocne cechy. Sekret tkwi w kilku aspektach. Jednym z nich jest odpowiedni ubiór do zdjęć biznesowych – schludny, dobrze skrojony i dopasowany do stanowiska. I choć skompletowanie garderoby leży w gestii klienta, fotograf może, a nawet powinien, przesłać wszelkie informacje, które pomogą jak najlepiej przygotować się do planu zdjęciowego.
Jednak, aby sesja biznesowa przyniosła oczekiwany rezultat, istotne są również pozy. Nie bez znaczenia jest, czy osoba przed obiektywem ma uniesioną czy opuszczoną brodę, skrzyżowane czy schowane ręce, uśmiech czy poważną minę. Wszystko to ma wpływ na efekt sesji. Dlatego przygotowałem kilka wskazówek, jak pozować do zdjęć biznesowych, aby na każdym z nich dobrze wyglądać oraz przekonać do siebie potencjalnych klientów.
Uśmiechać się czy nie?
W psychologii występuje pewne zjawisko – to efekt HALO zwany również efektem aureoli. Zgodnie z jego definicją ludzie skłonni są przypisywać określone cechy osobom na podstawie pierwszego wrażenia, jakie na nich zrobiły. Dla przykładu – lekarz, fotograf, projektant czy jakikolwiek inny usługodawca wstawia na swoją stronę zdjęcie, na którym się uśmiecha. Jak zostanie odebrany? Jako przyjazny, godny zaufania, a nawet kompetentny. Wyrobienie opinii zajmuje użytkownikowi zaledwie kilka sekund. W tak krótkim czasie o pozytywnym odbiorze decyduje w dużej mierze uśmiech. Świadczy o pogodzie ducha, empatii, dobrym nastawieniu, profesjonalizmie i wielu innych. Jak widać sesja biznesowa i pozy przybrane na niej przez modela oraz jego mimika mają szalenie ważny wpływ na kojarzenie jego osoby z wybranymi wartościami.
Jak dobrze pozować twarzą? Jak powinien wyglądać uśmiech na zdjęciach biznesowych? Jak najbardziej naturalnie. Powinien też obejmować oczy – obiektyw od razu wyłapie nieszczery grymas, który w dodatku będzie negatywnie świadczyć o autentyczności przedstawionej osoby.
Oczywiście nie każdy musi decydować się na uśmiech. W niektórych branżach bardziej od komunikowania przyjaznego usposobienia mogą liczyć się inne gesty informujące o stanowczości czy charyzmie.
Jak ustawić się do zdjęcia biznesowego?
Jak pozować do biznesowych zdjęć? Są różne szkoły – jedna z nich mówi, że ręce splecione poniżej mostka to postawa zamknięta komunikująca nieprzystępność. Druga z kolei, że tak ułożone, informują o pożądanej pewności siebie. Uważam, że na sesji biznesowej warto wypróbować i tę pozę. Połączona z przyjazną mimiką daje naprawdę ciekawy efekt – osoba przed obiektywem wygląda jednocześnie na sympatyczną i bardzo profesjonalną.
Jak jeszcze pozować do zdjęć biznesowych? Warto posłużyć się krzesłem. Nie wystarczy jednak po prostu na nim usiąść – tutaj również ważna jest postawa ciała. Należy pamiętać o wyprostowaniu się, wyciągnięciu szyi, delikatnym zsunięciu na brzeg siedziska i nieznacznym przeniesieniu ciężaru do przodu. Pozycją zdecydowanie niepożądaną jest zapadnięcie w fotelu czy zaokrąglenie pleców.
Co zrobić z dłońmi?
Mamy opracowany już naturalny uśmiech oraz pozy na krześle i te z założonymi rękami. Teraz czas na takie niuanse jak dłonie. Powinny być ułożone bardzo swobodnie – bez zaciskania czy napinania mięśni. Można „odsunąć je” na drugi plan, chwytając brzegi marynarki czy chowając je do kieszeni, ale i ciekawie je wyeksponować. Dobrym i chętnie stosowanym rozwiązaniem, szczególnie w portretach biznesowych, jest delikatne dotknięcie twarzy. Tak subtelny gest odgrywa ważną rolę – skupia uwagę odbiorcy dokładnie w tym miejscu, w którym chcemy, czyli na oczach i twarzy fotografowanego.
Inne pozy polecane podczas sesji biznesowych to zapinanie guzików żakietu czy chwytanie za mankiety koszuli. Pozwalają zająć dłonie, ale przede wszystkim – wyeksponować znaki statusu – biżuterię, zegarek czy spinki do mankietów.
Rekwizyty urozmaicą zdjęcia
Przygotowując sesję biznesową, warto uwzględnić rekwizyty. Podobnie jak omawiane wcześniej gesty, pozwolą uporać się z ułożeniem dłoni i urozmaicić zdjęcia, a poza tym poinformują odbiorców o wykonywanym zawodzie czy charakterystyce stanowiska. Mogą być to przedmioty, którymi na co dzień posługuje się model – nożyczki fryzjerskie, pędzle do makijażu czy stetoskop – ale i bardziej uniwersalne i biznesowe jak okulary czy telefon.
Pozowanie – próba generalna jak najbardziej wskazana
Każdy doświadczony fotograf wie, jak umiejętnie pokierować modelem, aby wykonać dobre ujęcia. Jednak mimo że fotograf wskaże, jak pozować do zdjęć biznesowych, warto wcześniej samemu przećwiczyć wybrane pozy. W tym celu polecam stanąć przed lustrem i zrobić kilka selfie. Zdecydować, który profil jest najkorzystniejszy, wypróbować różne warianty uśmiechów, przetestować ułożenie dłoni. Można też założyć outfit wybrany na sesję biznesową i sprawdzić, czy ubrania na pewno dobrze leżą i zapewniają swobodę ruchów, a przy tym korzystnie prezentują się w obiektywie.
Sprawdzone pozy do sesji biznesowej:
- Pozycja siedząca z wyprostowaną postawą i stóp ustawionych płasko na ziemi – to poza, która wyraża profesjonalizm.
- Poza z rękami skrzyżowanymi na klatce piersiowej – taka postawa wyraża pewność siebie i dominację.
- Pozycja ze złożonymi rękoma na stole – ta poza wyraża otwartość i gotowość do rozmowy.
- Pozycja z jedną nogą założoną na drugiej – taka postawa wyraża pewność siebie, ale może być uważana za nieformalną i niewłaściwą w niektórych sytuacjach.
- Pozycja z rękami na biodrach – ta poza wyraża pewność siebie i niezależność.
Ważne jest, aby wybrać pozy, które wyrażają pewność siebie, ale jednocześnie są odpowiednie do sytuacji i nie wywołują nieporozumień czy złych interpretacji.
Mam nadzieję, że powyższe wskazówki oraz zdjęcia z sesji moich klientów okażą się przydatne i inspirujące. Po więcej zapraszam do zakładek portfolio i realizacje.
Przeczytaj również: